روشهای کنترل ایمن بارداری برای زنان مبتلا به دیابت

 7 دسامبر 2016- دو روش کنترل بارداری رایج، به جلوگیری از لخته شدن خون در زنان مبتلا به دیابت  کمک می‌کند.

کویل ضد حاملگی یا دستگاه درون رحمی IUDو سیستم درون رحمی IUSاز ابزارهای قابل کاشت شناخته شده برای جلوگیری از بارداری هستند. در مطالعه‌ی اخیر محققان به بررسی ایمن ترین گزینه از میان این وسایل ضد بارداری برای زنان مبتلا به دیابت پرداختند.

 ایمپلنت‌های ضد بارداری و IUSهر دو به طور پیوسته هورمون پروژسترون را از خود منتشر می‌کنند در حالیکه IUDبا انتشار مس از وقوع  لقاح جلوگیری می‌کند. بسیاری از قرصهای ضد بارداری ترکیبی از هورمون پروژسترون و هورمون دیگری بنام استروژن را در بدن آزاد می کنند، مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که استفاده از قرصهای ضد بارداری خطر حملات قلبی و سکته را در  زنان مبتلا به دیابت افزایش می‌دهند.

 این یافته‌ها به دنبال بررسی بیش از 146 هزار زن مبتلا به دیابت در سنین 14 تا 44 سالگی بدست آمده است. در مجموع 28 درصد از این زنان از قرصهای پیشگیری از بارداری هورمونی (پروژسترون و استروژن) و تنها 4 درصد از این افراد از روشهای ضد بارداری  که تنها از طریق انتشار پروستروژن عمل می‌کنند، استفاده می کردند.

 محققان دانشگاه کالیفرنیا در طی تحقیقات  اخیر دریافتند تعداد لخته های تشکیل شده در خون زنانی که از روشهای ضدبارداری بدون استروژن استفاده می کردند کمتر از زنانی است که استروژن در روش جلوگیری از بارداری آنها استفاده می شود.

همچنین زنانی که تنها از پروژسترون بصورت تزریقی استفاده می‌کردند در معرض خطر بالاتری برای تشکیل لخته نسبت به زنانی بودند که از دستگاه‌های ضد بارداری داخل رحمی استفاده می‌کردند.

 بطور متوسط برای هر 1000 زنی که از کویل ضد بارداری استفاده می‌کنند تنها سه حادثه ‌ی مرتبط با تشکیل لخته‌ی خون در سال گزارش شده بود، این آمار برای زنانی که از وسایل ضد بارداری ایمپلنت استفاده می‌کردند، کمتر از یک درصد بود. در مجموع 3012 حادثه‌ی تورمبوتیک درطول این تحقیق گزارش شد و وجود لخته در میان زنانی که از چسب‌های ضدبارداری حاوی استروژن استفاده می کردند، بیشتر بود.

دکتر Schwarzرهبر این تحقیقات می گوید: IUDو ایمپلنت‌های ضدبارداری موثرترین روش برای  پیشگیری از بارداری هستند.

نویسندگان مقاله نتیجه گیری نمودند: نتایج ما نشان دهنده‌ی ایمنی استفاده از وسایل ضد باردرای هورمونی برای زنان مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 است. IUDو وسایل ضد بارداری قابل کاشت در زیر پوست دارای پایین‌ترین خطر مطلق بوده و روشهای ضدبارداری برگشت پذیر یا reversible contraceptivesگزینه‌هایی عالی برای زنان دیابتی می‌باشند. این تحقیق در مجله‌ی Diabetes Careمنتشر شد. این تحقیق به دلیل درنظر نگرفتن سابقه ‌ی خانوادگی بیماران، کشیدن سیگار و وزن افراد  دارای محدودیت‌هایی می‌باشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/coil-and-implant-safest-birth-control-for-diabetes,-researchers-suggest-96579950.html